3 تیر 1400       24ژوئن2021        ساعت   
اقتصاد وطن: وام، زیرساخت و پهنای‌ باند پیام‌رسان‌های داخلی محقق شد؛ اما خدمات الکترونیک، تبلیغ و سهم آنها از درآمد ترافیک، هیچ‌گاه عملی نشد. در این سال‌ها عدم اتفاق نظر مدیران و نبود نقشه راه، سد راه فراگیری پیام‌رسان بومی شد و برخورد دوگانه با رقیب خارجی و داخلی هم عرصه رقابت را برای داخلی‌ها محدود کرد.
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد وطن:  
پیام‌رسان‌های داخلی یکی از اجزای اصلی در معماری کلان پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات هستند اما نتیجه چندین سال برنامه‌ریزی و حمایت برای پا گرفتن آنها، بیش از آنکه نتیجه عملی داشته باشد، پرونده‌های کاغذی را قطور کرد و در صفحات اخبار پرتکرار شد. 

در این سال‌ها همواره صدای گلایه از نامهربانی بخش دولتی و حاکمیتی نسبت به این پروژه‌ مهم و اولویت دار شنیده شده است.

تکرار چند ساله موضوع ضرورت برخورداری از پیام‌رسان‌های داخلی بدون اینکه نتیجه مشخصی داشته باشد، باعث کهنه شدن بحث و شاید کم اهمیت شدن و از نظر دور ماندن آن شد. اکنون برخی می‌پرسند آیا هنوز هم نیاز به پیام‌رسان داخلی وجود دارد یا باید پرونده این طرح بومی را به سرانجام نرسیده برای همیشه بست و کنار گذاشت؟

امروز در آخرین ماه های باقی مانده از فعالیت دولت دوازدهم، به سراغ مرکز ملی فضای مجازی به عنوان بازوی اجرایی شورای عالی فضای مجازی و نهاد مقررات گذار و ناظر بر فعالیت دستگاه های مسوول و متولی اجرای پیام رسان داخلی رفتیم و با «قاسم خالدی»، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی این مرکز درباره آخرین وضعیت پیام رسان های داخلی گفت وگو کردیم.

این روزها که دولت فعلی کم کم آماده تحویل پروژه ها و برنامه ها به دولت بعدی می شود، در چند محور سوالاتی اساسی درباره سرانجام پروژه مهم پیام رسان بومی در دولت دوازدهم  باقی است که تلاش کردیم پاسخ این سوالات را از این مقام مسئول در مرکز ملی فضای مجازی بگیریم، اینکه آیا سرانجام، پس از گذشت این سال ها، اکنون می توانیم بگوییم که پروژه پیام رسان داخلی در کشور محقق شده یا خیر؟ مهم ترین موانعی که جلوی موفقیت این طرح را گرفتند، چه بود؟ آیا هنوز می توان توقع اجرای این پروژه را داشت و آن را پیگیری و مطالبه کرد یا باید آن را فراموش کرد؟ اگر چه اتفاقی رقم بخورد هنوز احتمال موفقیت پیام رسان داخلی وجود دارد؟

آنچه در گفت وگوی خبرنگار فارس با قاسم خالدی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی می خوانید:

وزارت ارتباطات، متولی بخش زیادی از حمایت ها از پیام رسان های داخلی بود

وام، زیرساخت و پهنای‌ باند پیام رسان های داخلی محقق شد

 خدمات دولت الکترونیک و تبلیغ به پیام رسان های داخلی نرسید

سهم پیام رسان داخلی از درآمد ترافیک، هیچ گاه پرداخت نشد

یک پیام‌رسان برتر به شبکه تلفن کشور متصل می شود

مسوولان با حضور در شبکه های خارجی، به تضعیف شبکه داخلی و تقویت شبکه خارجی کمک کردند

آستانه تحمل نسبت به شبکه های داخلی پایین است

اغلب کشورها، یک پیام رسان و یک شبکه اجتماعی فراگیر دارند؛ نه بیشتر

جلسات پیگیری مصوبات پیام رسان ها، هر هفته در سطح روسا و معاونان سازمان های مسوول برگزار می شود

چه خبر از پیام رسان داخلی؟

فارس: امروز در حالی آخرین ماه ها از مدت فعالیت دولت فعلی را می گذرانیم که به نظر می رسد تعیین تکلیف این طرح به عمر این دولت هم نرسیده است؛ از نظر شما امروز وضعیت پیام رسان داخلی و حمایت از این طرح چگونه است؟

خالدی: تاکنون اقدامات زیادی در رابطه با پیام رسان ها در کشور انجام شده است؛ از جمله اینکه سند ساماندهی پیام رسان ها با رویکرد حمایت از پیام رسان های داخلی و با هدف فراگیری آنها در شورای عالی فضای مجازی مصوب شده است و در خصوص پیام رسان های خارجی هم به معرفی نماینده و انبارش داخل کشور برای متقاضیان مجوز اکتفا شده است.

الزام معرفی نماینده خارجی در سند ساماندهی پیام رسان ها در کشور هیچ گاه اجرایی نشد. بخش های دیگری از مصوبات شورای‌ عالی هم متاسفانه هنوز به طور کامل اجرایی نشده است

در خصوص حمایت از نمونه های داخلی، سند مذکور اصول و سرفصل حمایت ها را مشخص کرده است. البته میزان و کیفیت هر کدام از حمایت ها در قالب سند نمی‌گنجید و پیرو تصویب سند در شورای عالی فضای مجازی، در مرکز ملی، مصادیق حمایت ها از جمله میزان حمایت های تسهیلاتی کم بهره و حمایت های زیرساختی با حضور مسولین مرتبط مشخص شد که متولی بخش قابل توجهی از آنها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است. پس از پیگیری‌های زیاد، بخشی از آن از جمله وام، اعطای زیرساخت و پهنای‌باند محقق شده و برخی از آنها از جمله خدمات دولت الکترونیک و تبلیغ و برخی از تسهیلات زیرساختی انجام نشده است.

نکته قابل توجه در خصوص حمایت ها، به‌روزرسانی نوع و کیفیت حمایت ها مطابق با شرایط بازار و فعالیت کاربران و نیاز پیام رسان ها و کاربران است که باید انجام شود. به عنوان مثال موضوع ترویج و تبلیغ پیام‌رسان های داخلی و فرهنگ‌سازی استفاده کاربری توسط سازمان های رسانه‌ای به صورت کامل انجام نشده است. بنابراین بخشی از مصوبات شورای‌ عالی متاسفانه هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

پیام رسان های داخلی دقیقا چه حمایتی گرفتند؟

فارس: درباره حمایت از پیام رسان های داخلی اغلب مردم بیشتر وام ۵ میلیاردی را به خاطر دارند، می توانید به جز این مورد، آخرین حمایت ها از پیام رسان های داخلی را توضیح دهید؟

خالدی: حمایت ها پس از ثبت نامه و ارزیابی پیام رسان ها انجام می شود که شامل چند بخش است. حمایت های زیرساختی و مالی، حمایت های حقوقی و حمایت های بانکی و حمایت های تبلیغی، برای پیام رسان های داخلی وجود دارد.

حمایت های زیرساختی و مالی شامل اعطای زیرساخت در مرکز داده شهید سلیمانی (بومهن) است. برای آنها، امکان اتصال به شبکه مخابراتی تلفنی کشور طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی هم دیده شده که البته این امکان صرفا برای پیام‌رسان برتر در نظر گرفته شده است. همچنین یک سوم شدن هزینه ترافیک کاربر پیام‌رسان های داخلی به تصویب رسیده است. در عین حال برای پیام رسان های داخلی خدمات دولت الکترونیک دیده شده است که کارگروهی موظف شده اند که خدمات دولت الکترونیک را متناسب با دسته‌بندی ای که برای پیام رسان های بومی در نظر گرفته شده، ارائه کنند. در آخر هم، اختصاص سهمی از درآمد ترافیک به پیام رسان ها تصویب شده که البته این سهم هنوز پرداخت نشده است.

در زمینه حمایت های حقوقی هم باید به تشکیل کارگروهی برای بررسی مشکلات قضایی پیام رسان‌های داخلی اشاره کنم که به طور ویژه موضوع تعیین و تفکیک مسئولیت کاربر از مسئولیت صاحب سرویس از موضوعات اساسی و مهم حقوقی پیام رسان ها بوده که پیگیری شده است.

 سازمان صدا و سیما و سایر دستگاه های تبلیغی وظیفه داشتند برای پیام رسان های داخلی اقدامات ترویجی و تبلیغی انجام دهند. کاربران چقدر این حمایت ها را به چشم دیده اند؟

در زمینه حمایت های بانکی هم امکان ارائه خدمات بانکی ( خدمت کارت به کارت و کیف پول) دیده شده است که در حال حاضر قوانین مربوط وضع شده است و فقط پیام‌رسان ها باید با بانک ها و PSP ها (شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت در کشور) وارد مذاکره شوند تا کار شکل عملیاتی به خود بگیرد.

در بحث حمایت های تبلیغی هم کار توسط سازمان صدا و سیما و سایر دستگاه های تبلیغی کشور پیگیری شده است.

مدیران به پیام رسان داخلی اعتقاد داشتند؟

فارس: باوجود حمایت هایی که برای ارائه به پیام رسان های داخلی تصویب شد، صرف نظر از اینکه حمایت ها به دست پیام رسان ها رسید یا نرسید، برخی از کارشناسان معتقدند که حتی اگر همه این حمایت ها محقق می شد، باز هم جای
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :
شادی حامیان روحانی در تهران
شادی حامیان روحانی در تهران
دیدار رهبر معظم انقلاب با اقشار مردم
دیدار رهبر معظم انقلاب با اقشار مردم
سفر آیت الله رئیسی به مشهد
سفر آیت الله رئیسی به مشهد
مسافران نوروزی در طاقبستان کرمانشاه
مسافران نوروزی در طاقبستان کرمانشاه
جشن باستانی نوروز با حضور مقامات
جشن باستانی نوروز با حضور مقامات
بازدید مسافران نوروزی از ارگ بم
بازدید مسافران نوروزی از ارگ بم
تبریک نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران
تبریک نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران
دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیرامورخارجه
دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیرامورخارجه
دیدار رئیس جمهور قزاقستان با رهبر معظم انقلاب
دیدار رئیس جمهور قزاقستان با رهبر معظم انقلاب
دیدار وزرای امورخارجه ایران و استونی
دیدار وزرای امورخارجه ایران و استونی
مراسم بزرگداشت زنده یاد فرج الله سلحشور
مراسم بزرگداشت زنده یاد فرج الله سلحشور
 حکم افساد فی‌الارض برای همکاری کنندگان با اقدامات کشورهای متخاصم علیه امنیت و منافع ملی     بازخوانی عواقب ناهماهنگی تیم اقتصادی در دولت‌های گذشته/ راهکار‌ شکل‌گیری دولت هماهنگ و تصمیم‌گیر      مجلس تمام ظرفیت خود را برای همکاری با دولت منتخب به میدان می‌آورد     سیاست ایران، رفع کامل تحریم است/ از آمریکا تضمین خواهیم گرفت      جزئیات طرح نمایندگان برای برگزاری مجازی جلسات علنی مجلس      نیمی از مطالبات ارزی دولت از یک وزراتخانه بود!/ امیدواریم ساختارها در دولت جدید اصلاح شود     قالیباف: با وجود گلایه‌مندی‌ها و ناکارآمدی ها مردم افتخار آفریدند     شکست سنگین «دار و دسته تحریمی‌ها» در انتخابات 1400/ مردم ایران به کمپین «رای بی رای» نه گفتند