29 مهر 1400       21اکتبر2021        ساعت   
مهمترین اولویت دولت دوازدهم از نظر شما چیست؟
یادداشت و گفتگو
نویسنده : سحرمحمدی
تاریخ انتشار : 1400/05/17 11:32 AM
تاثیر فناوری اطلاعات بر اقتصاد مردم

در قرنی که باید آنرا انفجار فناوری نامید نقش فناوری اطلاعات را نمی توان نادیده گرفت. از طرفی اقتصاد به عنوان ریشه حیاتی هر جامعه متمدنی امروزه ناگزیر است که نقش صفر و یک ها را بپدیرد. این خالی از حقیقت نیست که اعتراف کنیم فناوری اطلاعات و زیر مجموعه های آن مانند شبکه های مجازی نقاب امروزی بر چهره اقتصاد هستند.
اکنون به دنبال تحولات سیاسی و تحریم‌ها علیه کشور، بخش‌هایی از اقتصاد ‌کلان که سهم قابل‌توجهی در تولید ملی دارند (بخش نفت)، رشد اقتصادی منفی داشته‌اند که این مسئله به‌شدت شرایط اقتصادی کل کشور را تحت ‌تأثیر خود قرار داده است.
شیوع بیماری کرونا نیز نقش مؤثری در رشد ارائه خدمات الکترونیکی و تجارت الکترونیکی همچون حوزه سلامت الکترونیکی و آموزش الکترونیکی داشته است. به بیان دیگر پندمی کووید ۱۹ باعث گسترش و توسعه ارائه خدمات توسط پلتفرم‌های آنلاین و به‌خصوص پلتفرم‌های حمل‌ونقل شده و در واقع نفوذ فناوری‌های دیجیتال در سایر بخش‌های اقتصادی را نشان می‌دهد.
توسعه نسل‌های جدید ارتباطات موبایلی بستر مناسبی برای توسعه فناوری‌های تحول آفرین همچون اینترنت اشیا، رایانش ابری و کلان داده‌ها و شکل گرفتن کسب و کارهایی اینترنتی را فراهم می‌آورد که در توسعه اقتصاد دیجیتال نقش کلیدی دارند.
این امر ناشی از سهم کوچک ارزش‌افزوده بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارزش‌افزوده کل اقتصاد است که بدون شک، تغییرات صورت گرفته در ارزش‌افزوده‌ سایر بخش‌های اقتصادی که دارای سهم بزرگ‌تری از کیک اقتصادی کشور هستند، توانسته‌اند اثر رشد فزاینده‌ محقق شده در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را خنثی کنند.
روند رو به رو رشد به‌کارگیری فناوری‌های نوین و برنامه‌های حمایتی از بنگاه‌های حوزه اقتصاد دیجیتال، در کنار فراهم کردن بستر تحقق الزامات توسعه اقتصاد دیجیتال، چشم‌انداز روشنی از اقتصاد دیجیتال را به تصویر می‌کشد.
مصرف كنندگان شامل دهها میلیون مردم سراسر دنیا هستند كه در شبكه وب جست وجو می كنند. آنان خریداران بالقوه كالاها و خدمات ارایه شده و یا تبلیغ شده در اینترنت هستند. مصرف كنندگان به دنبال اطلاعات دقیق تر مقایسه كالاها و خدمات اعلام مناقصه و انجام مذاكرات هستند.
فروشندگان شامل صدها هزار فروشگاههای اینترنتی هستند كه میلیونها محصول و خدمات را تبلیغ و ارایه می كنند. همچنین واسطه ها كه ارایه كننده خدمات اینترنتی هستند دارای نقش متفاوتی نسبت به گذشته هستند. آنها بازارهای الكترونیكی را فراهم و مدیریت می نمایند، به عبارت بهتر زیر ساختهای خدماتی را برای فروشندگان و خریداران مهیا می سازند. اكثر واسطه ها سیستم های كامپیوتری هستند كه از آنها تحت عنوان واسطه های الكترونیكی یا اطلاعاتی یاد می شود.
خدمات پشتیبانی نیز به تدارك فضای دیجیتالی همچون صدور گواهینامه، ایجاد سخت افزارها و نرم افزارهای مورد نیاز، ایجاد محتوا و غیره باز می گردد.
در اقتصاد شبكه ای كه مبتنی بر كاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد ارتباط بین تولیدكنندگان و مصرف كنندگان بیشتر و فاصله آنها از بین می رود. مفاهیمی چون كسب و كار الكترونیكی، تجارت الكترونیكی، حراج و بازاریابی الكترونیكی تعریف می شود. مشتری گرایی بیشتر و محصولات و خدمات كاملا سفارشی و مبتنی بر سلایق هر یك از مشتریان ارائه می گردد.
استفاده از فناوری اطلاعات در تجارت (تجارت الكترونیكی ) همچون سایر كاربردهای فناوری اطلاعات موجب كاهش هزینه و افزایش كارایی خواهد شد. فروشندگان با هزینه های كمتر و سود بیشتر مواجه شده و مصرف كنندگان نیز با برخورداری از اطلاعات بیشتر امكان انتخاب بهتر و خرید ارزان تر را تجربه می كنند.
دگرگونی های اخیر بازارهای كسب و كار و توسعه فرآیندهای رقابتی كه حاصل شكسته شدن انحصارگرایی است باعث شده تا سازمان ها با دقت و وسواس بیشتری به محیط های كسب و كار نگاه كنند و درصدد برآیند تا شناخت بهتر و بیشتری به ظرفیت ها و نیازهای جدید آن پیدا كنند. مهمترین عنصر مشترك در بیان كسب و كارهای مختلف كه به برنامه ریزی ها و استراتژی های آنها جهت می دهد اطلاعات است.
توسعه فناوری اطلاعات دگرگونی های عمیقی در اهداف روند اجرایی تولیدات و ساختارهای سازمانی به وجود آورده است. فناوری اطلاعات به سازمانها فرصت می دهد بسیاری از كارهای موازی و تكراری را حذف كنند و حجم بالایی از فعالیت های دستی را به سیستم های رایانه ای محول كنند و از كنار آن با فراغ بال بیشتر فرصت مناسبی برای بازنگری ها و برنامه ریزی های كاری پیدا كنند.
از بُعد ساختاری نیز سازمان ها شاهد دگرگونی های فراوانی بوده اند، چرا كه گسترش كاربری سیستم های رایانه ای به نگرش ها و تفكرات تازه ای در بین مدیران و كارمندان و همچنین اصول و تعاریف كاری تازه ای برای پیاده سازی و كاربری آنها نیاز دارد. در این شرایط بینش نوینی در سازمان ها پیاده سازی می شود .بر این اساس اصول كاری مناسبی بین مشتریان و سازمان مبتنی بر خدمات فناوری اطلاعات به اجرا در می آید.
تمام تحولات و تغییرات ذكر شده زمینه ای را فراهم كرده است تا سازمان ها نگرش تازه ای به مفهوم اطلاعات و تاثیر فناوری اطلاعات در بهینه سازی و كاربردی كردن اطلاعات در جهت ایجاد منافع پیدا كنند. امروزه اطلاعات به عنوان منبع ارزشمند و سرمایه سازمان ها محسوب می شود و ارزش و اعتبار آن حتی از شاخص های مهمی همچون سرمایه یا نیروی كار بیشتر است. فناوری اطلاعات می تواند سازمان را در فرآیند های رقابتی یاری رساند. امتیازات و محاسن كاربرد فناوری اطلاعات در كسب و كار می تواند شامل موارد مختلفی باشد. افزایش سرعت اطلاع رسانی و خدمات رسانی، افزایش كمیت و كیفیت تولید، امكان توسعه بازار، امكان نیاز سنجی برای ارائه كالا ها و خدمات جدید ممانعت از گرایش مشتری به رقیب و ایجاد ارزش افزوده برای مشتری از جمله این موارد هستند. لازمه بهره گیری موفق از چنین سیستمی در سازمان شناخت كافی و دقیق از سازمان، منابع آن و آگاهی از روشهای گزینش و توسعه فناوری اطلاعات در كسب و كار است.
کشورهای درحال توسعه با انتخاب استراتژی استفاده داخلی از این صنعت قادر خواهد بود ، مراحل توسعه اقتصادی را به راحتی پشت سر بگذارند . یعنی با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ، همه آحاد جامعه قابلیت دسترسی به فناوریهای مدرن را خواهد داشت و این استراتژی باعث گسترش فناوریهای مدرن با بهره وری بالا در جامعه خواهد شد . استفاده داخلی از این فناوریها که توام با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است ، باعث افزایش عرضه سرمایه انسانی در کشور شده که خود عامل مهمی در رشد و توسعه اقتصادی این کشورها می شود و در نهایت این فرایند ها باعث گسترش صادرات تولیدات و خدمات این فناوری نیز خواهد شد .
با در نظر گرفتن مسائل مذکور ، اتخاذ یک استراتژی در رابطه با فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کشورهای بزرگ متفاوت از کشورهای کوچک است . برای کشورهای بزرگ که در آن نقل و انتقالات بر رشد اقتصادی اهمیت زیادی دارد ، اتخاذ استراتژی استفاده داخلی از این فناوری می تواند اثر بیشتری بر رشد وتوسعه اقتصادی نسبت به استراتژی گسترش صادرات کالاها و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشد . با اتخاذ چنین استراتژی ، موجب پایداری این صنعت در جامعه شده و اقتصاد در مقابل شوکهای خارجی محافظت می شود . در حالی که کشورهای کوچک که گستردگی فعالیتهای اقتصادی اهمیت زیادی ندارد ، می تواند با اتخاذ سیاستهای گسترش صادرات تولیدات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره بیشتری ببرند .
بنابراین، دولتهای کشورهای درحال توسعه باید یک استراتژی ملی برای گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور خود اتخاذ کنند که در بین این استراتژی‌ها‌‌, استراتژی استفاده داخلی از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کشورهای بزرگ و بخصوص کشورمان بهترین و موثرترین استراتژی خواهد بود .
 جشنواره بالن
جشنواره بالن
شادی حامیان روحانی در تهران
شادی حامیان روحانی در تهران
دیدار رهبر معظم انقلاب با اقشار مردم
دیدار رهبر معظم انقلاب با اقشار مردم
سفر آیت الله رئیسی به مشهد
سفر آیت الله رئیسی به مشهد
مسافران نوروزی در طاقبستان کرمانشاه
مسافران نوروزی در طاقبستان کرمانشاه
جشن باستانی نوروز با حضور مقامات
جشن باستانی نوروز با حضور مقامات
بازدید مسافران نوروزی از ارگ بم
بازدید مسافران نوروزی از ارگ بم
تبریک نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران
تبریک نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران
دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیرامورخارجه
دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیرامورخارجه
دیدار رئیس جمهور قزاقستان با رهبر معظم انقلاب
دیدار رئیس جمهور قزاقستان با رهبر معظم انقلاب
دیدار وزرای امورخارجه ایران و استونی
دیدار وزرای امورخارجه ایران و استونی
مراسم بزرگداشت زنده یاد فرج الله سلحشور
مراسم بزرگداشت زنده یاد فرج الله سلحشور
  نسخه جدید وزیر صنعت و رئیس شورای رقابت برای خودرو چیست؟/ زمزمه افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسد       با ارز ۴۲۰۰ چه کنیم؟| تبعات سنگین دنباله روی از سیاست شوک ارزی دولت‌های گذشته؛ تورم بیشتر، ریال بی ارزشتر و مردم فقیرتر می شوند       اطلاعیه ثبت‌نام نهضت ملی مسکن + جزئیات/ آغاز ثبت نام پس از یک ساعت اختلال       رئیسی: راهبرد ما وحدت در جهان اسلام و راهبرد دشمن تفرقه است/ بی‌ثباتی در بازار پیگیری فوری شود       ممنوعیت واردات لوازم خانگی شامل همه برندهای کره است، حتی دوو/ مسئولان وزارت صمت به انحصارگران مجال ندهند       پهلوگیری ۴ کشتی غول‌پیکر حامل کالای اساسی در بندر شهید رجایی/ ۸ کشتی کالای اساسی در راه ایران       رئیسی: معیشت مردم دغدغه روزانه من است/ دپیلماسی اقتصادی را فعال می‌کنیم       خوش‌خدمتی کره‌‌‌ای‌ها به اربابان غربی و در مضیقه قرار دادن ایرانیان/ سایه سنگین 8 میلیارد دلاری قاچاق بر صنعت لوازم خانگی