11 آذر 1400       2دسامبر2021        ساعت   
مهمترین اولویت دولت دوازدهم از نظر شما چیست؟
نویسنده: نیاز به تایید اجتماعی و تاثیر ان بر عزت نفس افراد:
نویسنده: چگونه یک ساختمان مناسب با محیط زیست داشته باشیم
نویسنده: معاونت اجتماعی کلانتری 148 انقلاب
نویسنده: معاونت اجتماعی کلانتری 148 انقلاب
نویسنده: عبدالله گنجی
نویسنده: معاونت اجتماعی کلانتری 148 انقلاب
یادداشت و گفتگو
نویسنده : سحر محمدی
تاریخ انتشار : 1400/08/18 9:23 AM
صنعت پوشاک چه تاثیری در اقتصاد کشور دارد

صنعت پوشاک ایران به عنوان یکی از امتیازات واقعی برای ایجاد نشاط اقتصادی و اشتغال در کشورمان همچنان درگیر مسایل و مشکلاتی بوده که این امتیاز را از آن گرفته است. اما سئوال اصلی اینجاست که آیا واقعا می‌توانیم در بخش صنعت پوشاک کشورمان افق‌های مناسبی ببینیم و شاهد مثالی هم هست که صنعت پوشاک رونق اقتصادی خوبی به همراه داشته؟
توانمندی های داخلی
وقتی صحبت از صنعت پوشاک می‌کنیم زنجیره‌ای از تولیدات و مواد اولیه را مدنظر داریم که اغلب آنها در ایران سابقه‌دار هستند و می‌توانیم با توجه به توانمندی‌های داخلی با حداقل وابستگی به تولید اقدام کنیم. این درحالی است که یک بازار 400 میلیون نفری در اطراف ایران وجود دارد که البته ارتباطات سیاسی خوبی هم با ایران دارند. پس علاوه بر بازار داخلی ایران می‌توانیم بدون نگرانی از هرگونه کارشکنی روی بازارهای خارجی هم حساب ویژه باز کنیم.
تولید ارزان‌تر و با کیفیت
امروزه اغلب تولیدکنندگان به نام و برندهای معتبر به دنبال دستیابی به تولید ارزان‌تر و با کیفیت هستند، مثل کشور بنگلادش؛ پس حالا اگر توانمندی‌ها و سوابق تخصصی ایران را درنظر داشته باشیم درکنار انرژی ارزان و نیروی کار متخصص می‌تواند شرایطی برای کشورمان ایجاد کند که تولیدکنندگان وارد ایران شوند. البته این درحالی است که همکاری‌های تولیدی نیز می‌تواند فرصتی برای صنعت پوشاک ایران باشد. اجازه دهید به نکته‌ای هم اشاره کنم که ایران در زمینه تولید مشکلی ندارد آنچه مشکل اغلب صنایع ایران است موضوع بازاریابی و حضور در بازارهای بین المللی است.
صنعت پوشاک هیچ ارتباطی به موضوع تحریم‌ندارد چون اصولا فناوری‌های مورد استفاده در آن نکته نیست که دیگران بتوانند آن را تحریم کنند.  تمامی افراد ساکن این کره خاکی نیاز به پوشاک در رده‌ها و کیفیت‌های متفاوت دارند و از آنجا که این کالایی مصرفی است کاملا منطقی است که در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و مهمتر از آن اینکه ایران دارای سابقه طولانی در صنعت نساجی هم دارد.
ویژگی های صنعت پوشاک
صنعت پوشاک در کشور دارای ویژگی‌ هایی است که می ‌توان از آن ‌ها به عنوان فرصتی برای توسعه این صنعت استفاده نمود. این ویژگی‌ ها عبارتند از:
  • ظرفیت بالای اشتغال ‌زایی؛
  • سرمایه کم برای ایجاد شغل: برای یک شغل در این صنعت تنها به یک‌ چهارم سرمایه‌ گذاری به نسبت متوسط سایر صنایع در کشور نیاز است؛
  • آثار فرهنگی پوشاک و مد؛
  • زنان و دستمزد پایین: حضور زنان در این صنعت پررنگ بوده و دستمزدها پایین است؛
  • عدم نیاز به سرمایه ‌گذاری جدید: ظرفیت خالی قابل توجهی در بنگاه ‌های تولیدی وجود دارد که نیاز به سرمایه‌ گذاری جدید را کاهش می ‌دهد؛
  • سهم بالای پوشاک در سوغات زائر: حدود ۴۶ درصد سبد سوغات زائر را پوشاک تشکیل می ‌دهد.
در حال حاضر بازار مصرفی استان های پرجمعیت شمال غرب و غربی کشور تحت تسلط منسوجات و پوشاک کشور ترکیه است. تاثیر صنایع نساجی و پوشاک قدرتمند ترکیه بر بازار مصرفی ایران به حدی است که بر روی سبک و نوع مصرف، مصرف کنندگان ایرانی تاثیر به سزایی داشته است.
90 درصد پوشاک تولید داخل نیز با برندهای خارجی عرضه می شود
بخش مهمی از بازار پارچه تهران در اختیار برندهای ترکیه ای، اماراتی و دیگر کشورهای آسیایی است. برند تجاری بیش از 99 درصد لباس های وارداتی، برندهای معروف جهانی اما به صورت تقلبی است که با توجه به اگاه نبودن اغلب مصرف کنندگان داخلی، به عنوان کالای برنددار از مقبولیت بسیار بالاتری برخوردار است. متاسفانه براساس مطالعات انجام شده نزدیک به دو سوم قشر جوان کشور حتی با وجود کیفیت پایین تر یا قیمت بالاتر، پوشاک برنددار تقلبی را ترجیح می دهند.
وضعیت برندینگ پوشاک در حدی اسف بار است که بیش از 90 درصد پوشاک تولید داخل نیز با برندهای خارجی عرضه می شود. حتی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی (باکیفیت) نیز ترجیح می دهند با استفاده از نام های معتبر جهانی، با پوشاک وارداتی برنددار تقلبی، رقابت کنند.
ایکاش به جای صرف وقت، انرژی و منابع ملی در پای برخی صنایع که ناکارآمدی آنها بر همگان آشکار شده کمی هم به ظرفیت‌ها، ارزش‌ها و قابلیت‌های سایر صنایع از جمله صنعت پوشاک توجه شود. ظرفیت‌هایی که قدرت ارزآوری، ایجاد ارزش افزوده، ایجاد اشتغال، پایین بودن سرانه سرمایه گذاری مورد نیاز و پاک بودن و سبز بودن فقط بخشی از ویژگی‌های آنهاست
سخن آخر
بر اساس آمار منتشره در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، پارسال مجموع صادرات پوشاک کشور افزون بر ۶۰ میلیون دلار، کل صادرات منسوجات کشور نیز بیش از ۷۲۸ میلیون دلار و مجموع صادرات صنعتی کشور ۱۸ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که بر اساس برنامه راهبردی وزارتخانه، پیش بینی صادراتی صنعت نساجی و پوشاک در افق ۱۴۰۴ بیش از سه میلیارد دلار تخمین زده شده که یک سوم آن سهم پوشاک است.
 جشنواره بالن
جشنواره بالن
شادی حامیان روحانی در تهران
شادی حامیان روحانی در تهران
دیدار رهبر معظم انقلاب با اقشار مردم
دیدار رهبر معظم انقلاب با اقشار مردم
سفر آیت الله رئیسی به مشهد
سفر آیت الله رئیسی به مشهد
مسافران نوروزی در طاقبستان کرمانشاه
مسافران نوروزی در طاقبستان کرمانشاه
جشن باستانی نوروز با حضور مقامات
جشن باستانی نوروز با حضور مقامات
بازدید مسافران نوروزی از ارگ بم
بازدید مسافران نوروزی از ارگ بم
تبریک نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران
تبریک نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران
دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیرامورخارجه
دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیرامورخارجه
دیدار رئیس جمهور قزاقستان با رهبر معظم انقلاب
دیدار رئیس جمهور قزاقستان با رهبر معظم انقلاب
دیدار وزرای امورخارجه ایران و استونی
دیدار وزرای امورخارجه ایران و استونی
مراسم بزرگداشت زنده یاد فرج الله سلحشور
مراسم بزرگداشت زنده یاد فرج الله سلحشور
 تاکید دوباره مجلس بر رسمیت "برگ سبز خودرو" و عدم نیاز به ثبت در دفاتر اسناد رسمی     حضور رئیس جمهور در تجمع خانواده بیماران SMA در مقابل خانه ملت     حسینی: تصمیم‌گیری‌های دولت سیزدهم در اتاق‌ بسته نیست/آیت‌الله علم‌الهدی: مردم باید طعم خدمت را حس کنند     لباس ویرانی را از تن این برج‌ها درآورید     قالیباف: مشکل بیکاری امروز مهم تر از بحث معیشت مردم است     اسامی موسسات مجاز و فاقد اعتبار اعزام دانشجو به روز رسانی شد     نامه دولت به مجلس درباره طرح فضای مجازی     آمادگی بغداد برای پرداخت بدهی‌های ایران