به گزارش پارسینه،به نقل از اقتصادنیوز ساعت های طولانی در ترافیک فقط اعصاب راننده را خرد نمیکند؛ بلکه آرامآرام جان قطعات خودرو را هم میگیرد. از دمای موتور گرفته تا روغن گیربکس و مصرف سوخت، همه تحت فشار این توقفهای پیدرپی هستند.
در نگاه اول، ممکن است تصور کنیم وقتی ماشین درجا کار میکند، فشاری به آن وارد نمیشود. اما واقعیت این است که موتور در ترافیک سنگین، با وجود نبود جریان هوای کافی، باید مدام خودش را خنک کند. فن رادیاتور بیشتر از حالت عادی کار میکند و این یعنی مصرف برق بالا، استهلاک بیشتر دینام و حتی کاهش عمر باتری. دمای بالای محیط شهری در تابستان، بهویژه وقتی کولر هم روشن است، فشار مضاعفی به سیستم خنککننده وارد میکند. اگر سطح مایع خنککننده یا ضدیخ پایین باشد، این گرما بهسرعت به موتور آسیب میزند و در درازمدت موجب تاب برداشتن واشر سرسیلندر میشود؛ یکی از پرهزینهترین تعمیرات ممکن.
گیربکس در ترافیک
چه خودروی شما دندهای باشد و چه اتومات، گیربکس در ترافیک یکی از بیشترین میزان استهلاک را تجربه میکند. در خودروهای اتوماتیک، زمانی که ماشین در حالت «Drive» و ترمز گرفته است، روغن گیربکس همچنان در حال گردش و تحت فشار است. این باعث بالا رفتن دمای روغن و کاهش عمر مفید آن میشود. در خودروهای دندهای نیز، فشردن مداوم کلاچ برای جلوگیری از حرکت، به مرور باعث آسیب به صفحه و دیسک میشود. کارشناسان توصیه میکنند در توقفهای بیش از چند ثانیه، دستهدنده را در حالت خلاص بگذارید و پا را از کلاچ بردارید تا قطعات داخلی استراحت کنند.
موتور و سیستم خنککننده در سرما
در ترافیک زمستانی، موتور خودرو برخلاف تصور عمومی همچنان در معرض استهلاک بالاست. با وجود سرمای هوا، نبود جریان طبیعی سبب میشود فن رادیاتور مدام برای حفظ دمای کاری موتور فعال باشد. اگر مایع خنککننده مناسب در سیستم وجود نداشته باشد، امکان یخزدگی یا بخار در مسیرهای رادیاتور وجود دارد؛ مسألهای که میتواند به واشر سرسیلندر و پمپ آب آسیب بزند.
فشار مضاعف بر باتری و سیستم برق
در روزهای سرد، استفاده همزمان از بخاری، برفپاککن، چراغها و شیشهگرمکن، مصرف برق خودرو را افزایش میدهد. از آنجا که موتور در ترافیک در دور پایین کار میکند، دینام توان کافی برای شارژ کامل باتری ندارد و بار اضافه بر دوش باتری میافتد. به همین دلیل، خرابی یا ضعف باتری در زمستان بسیار شایعتر است.
روغن سرد، مصرف سوخت گرم
در دمای پایین، روغن موتور غلیظتر میشود و تا گرم شدن کامل موتور بهخوبی در مجاری گردش نمیکند. در ترافیک، موتور زمان زیادی را در وضعیت نیمهگرم سپری میکند و این امر موجب کاهش کارایی روغن و افزایش مصرف سوخت میشود. بررسی سطح و کیفیت روغن در این فصل اهمیت ویژهای دارد.
نگهداری پیشگیرانه برای زمستان
ترافیک زمستانی اگرچه بهظاهر کمخطر است، اما میتواند عمر مفید قطعات خودرو را بهطور محسوسی کاهش دهد. نگهداری مناسب از سیستم خنککننده، کنترل شارژ باتری و تعویض بهموقع روغن، سه اقدام کلیدی برای عبور ایمن از زمستان و ترافیکهای سرد آن است.
رانندگی نرم، عمر بیشتر
ترافیک جزئی از زندگی شهری است، اما میتوان با چند عادت ساده از آسیب به خودرو جلوگیری کرد: حفظ فاصله منطقی با خودروی جلویی، حرکت نرم بدون شتاب و ترمزهای ناگهانی، بررسی منظم سطح روغن موتور و مایع خنککننده و خاموش کردن خودرو در توقفهای طولانی. شاید نتوانیم ترافیک را از خیابانها حذف کنیم، اما میتوانیم از خودرویمان در برابر فشار خاموش آن محافظت کنیم. ماشین هم مثل ما از ایستادن طولانی خسته میشود، فقط صدایش درنمیآید.
0 دیدگاه