به گزارش پارسینه و به نقل از ایرنا، چهارم آبان بود که فیلم «پیرپسر» قاچاق شد؛ فیلمی که در اکران عمومی با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد و با فروش نزدیک به 200 میلیارد تومان، عنوان پرفروش ترین فیلم اجتماعی سینمای ایران را به خود اختصاص داد. پس از این موفقیت بود که نسخه ای از این فیلم در فضای مجازی و دست به دست چرخید و در همان زمان دست اندرکاران، کارگردان و عوامل از مخاطبان درخواست کردند نسخه قاچاق این اثر سینمایی را در فضای مجازی نبینند.
در ادامه همان شب چهارم آبان اکران آنلاین این اثر در یکی از پلتفرم ها شروع شد. براهنی از مخاطبان درخواست کرد که به تماشای نسخه آنلاین این فیلم بنشینند. درخواستی که با پاسخ مثبت مخاطبان روبرو شد.
از شامگاه چهارم تا 10 آبان به رغم اینکه نسخه قاچاق «پیرپسر» در فضای مجازی در دسترس مخاطبان بود، 60 هزار کاربر به طور آنلاین فیلم را دیدند. اتفاقی که نشان از همراهی فرهنگی مخاطبان و سینمادوستان با فیلمی دارد که وارد بازار قاچاق شده است.
در 6 روز اکران آنلاین «پیرپسر»، این فیلم نزدیک به 11 میلیارد تومان فروش داشت که این رقم خود یک رکورد برای اکران آنلاین یک اثر سینمایی محسوب می شود.
پیگیری های خبرنگار ایرنا از پلتفرمی که «پیرپسر» را اکران آنلاین کرده نشان می دهد مشکل «پیرپسر» حل نشده و تلاش مدیران پلتفرم، تهیه کنندگان فیلم برای حل مسئله تا این لحظه بی نتیجه مانده است.
این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، با توجه به دسترسی مخاطبان به نسخه قاچاق فیلم «پیر پسر»، جلوگیری از اکران آنلاین این فیلم تنها باعث گسترش نسخه قاچاق این فیلم و گرایش مخاطبان به سمت پدیده قاچاق فیلم می شود.
این امیدواری وجود دارد با حل مشکل «پیر پسر» در اکران آنلاین، بار دیگر فضا برای ورود فرهنگی مخاطبان برای مقابله با پدیده قاچاق فیلم بیش از پیش فراهم باشد.
آنچه مبرهن است آنکه برای مقابله با پدیده قاچاق فیلم بیش از استفاده از جلوگیری و مقابله با جمع آوری نسخه های پخش شده در فضای مجازی، نیازمند فرهنگسازی هستیم و این امر در صورتی میسر خواهد شد که فضای قانونی دسترسی به آثار سینمایی قاچاق شده همچون «پیرپسر» در اختیار مردم باشد.
در عین حال تعیین تکلیف ماجرای مجوز اکران آنلاین برای یکبار می تواند فیلمسازان را از بلاتکلیفی خارج کرده و مشخص شود که در نهایت آیا ساترا درباره مجوزه اکران آنلاین فیلم ها تصمیم گیر است و یا این مجوز همراه با پروانه نمایش آثار سینمایی قابل استناد است. روشن شدن این مهم می تواند غائله ایجاد شده در اکران آنلاین آثار سینمایی را به پایان برساند.
.gif)
.gif)






.gif)



0 دیدگاه