جنرال اتمیکس دومین هواپیمای جنگی مشارکتی را به پرواز درآورد و پهپاد جدید حملات زمینی را معرفی کرد
به گزارش پارسینه و به نقل از airandspaceforces، شرکت General Atomics Aeronautical Systems Inc. دومین هواپیمای جنگی مشارکتی YFQ-42A را به پرواز درآورده و سرعت آزمایشهای مربوط به اسکورت جنگنده بدون سرنشین جدید را افزایش داده است. همچنین این شرکت از مدل جدیدی به نام «Gambit 6» در خانواده CCA خود رونمایی کرده که برای مأموریتهای هوا به زمین طراحی شده است.
این خبر در بیانیه مطبوعاتی 3 نوامبر منتشر شد که به مشارکت شرکت در کنفرانس بینالمللی جنگندهها اشاره داشت. در این بیانیه، تصویری از دو هواپیمای CCA در خط پرواز و یک عکس از یکی از آنها در حال پرواز منتشر شد. علائم و شمارهگذاری هواپیمای جدید با نمونه اول YFQ-42A که در ماه اوت پرواز کرده بود، متفاوت است.
هیچ تاریخی برای اولین پرواز هواپیمای دوم اعلام نشده است. این افشاگری تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که شرکت Anduril Industries نخستین پرواز هواپیمای CCA خود با نام YFQ-44A را انجام داد.
این دو نقطه عطف نشاندهنده شتاب گرفتن برنامه CCA هستند؛ برنامهای که هدف آن ارائه «جرم مقرونبهصرفه» برای نیروی هوایی در درگیریهای آینده است. اولین مرحله از این هواپیماها برای حمل مهمات هوا به هوا طراحی شدهاند که جنگندههای دارای خدمه مانند F-22 و F-35 میتوانند از راه دور آنها را شلیک کنند، و بدین ترتیب تعداد حملات در یک مأموریت پروازی افزایش مییابد.
نیروی هوایی قصد دارد در سال آینده حداقل یک قرارداد تولید برای مرحله اول CCAها اعطا کند و احتمال اعطای قرارداد به هر دو شرکت رقیب را رد نکرده است. همچنین، کارهای اولیه برای مرحله دوم این برنامه که شامل هواپیمایی متفاوت با نیازهای جدید خواهد بود، قرار است در سال 2026 آغاز شود.
این دو پروژه CCA پیشگام رویکردی سریع در خرید تجهیزات هستند که در کمتر از دو سال، دو نمونه قابل تولید توسط دو شرکت مختلف ارائه دادهاند.
سخنگوی شرکت General Atomics در گفتوگو با مجله Air & Space Forces اعلام کرد که نیروی هوایی محدودیتهایی برای انتشار اطلاعات درباره برنامه آزمایش پرواز CCA اعمال کرده و جزئیات قابل بحث نیست. او تنها تأیید کرد که هواپیمای دوم پرواز کرده و این نشاندهنده توانایی شرکت در تولید سریع هواپیماهایی است که «آماده پرواز» هستند.
در بیانیه مطبوعاتی آمده است که «عملیات پروازی در سراسر ناوگان در حال رشد ادامه دارد» و تأکید شده که GA همچنان در توسعه و تحویل سامانههای هوایی بدون سرنشین (UAS) پیشتاز است و در چارچوب زمانبندیهای پیشبینیشده حرکت میکند.
دیوید الکساندر، رئیس بخش سیستمهای هوانوردی GA، گفت: «ناوگان در حال تولید است و همین حالا در آسمان حضور دارد.» او افزود: «این لحظهای برای صبر کردن و دیدن نیست. ما در حال پرواز هستیم، در حال تحویل هستیم، و آینده هوانوردی رزمی را همانطور که در سه دهه گذشته انجام دادهایم، پیش میبریم.»
این شرکت قصد دارد مدل کامل YFQ-42A را در کنفرانس بینالمللی جنگندهها در رم از 4 تا 6 نوامبر به نمایش بگذارد. همین مدل پیشتر در کنفرانس هوایی، فضایی و سایبری AFA نیز به نمایش درآمده بود.
معرفی Gambit 6
در بیانیهای جداگانه، شرکت General Atomics از «Gambit 6» رونمایی کرد—یک مفهوم جدید از CCA که قابلیتهای اثباتشده هوا به هوا را با مأموریتهای هوا به زمین ترکیب میکند.
GA سری هواپیماهای «Gambit» را بهعنوان رویکردی مدولار و مقرونبهصرفه برای CCAها معرفی کرده است. این مفهوم شامل بدنههای مدولار است که همگی میتوانند روی یک «شاسی» مشترک نصب شوند؛ شاسیای که شامل موتور، ارابه فرود و پردازندههای مشترک است.
مدلهای Gambit 1 تا 5 به ترتیب برای موارد زیر بهینهسازی شدهاند:
- مأموریتهای اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی با دوام بالا
- نبردهای هوا به هوا
- آموزش مقابله با دشمن
- عملیات دریایی و مبتنی بر کشتی
Gambit 6 یک پلتفرم چندمنظوره است که برای نقشهایی مانند جنگ الکترونیک، سرکوب پدافند هوایی دشمن (SEAD) و حملات دقیق در عمق طراحی شده و گزینهای انعطافپذیر برای نیازهای دفاعی در حال تحول محسوب میشود.
الکساندر توضیح داد که «معماری مدولار و محفظه داخلی تسلیحات در Gambit 6 که به کاهش امضای راداری کمک میکند، امکان ادغام آسان سامانههای خودمختار پیشرفته، حسگرها و تسلیحات را فراهم میسازد و تضمین میکند که این هواپیما میتواند با طیف وسیعی از سناریوهای عملیاتی سازگار شود.»
این شرکت اعلام کرد که Gambit 6 از سال 2027 برای خرید بینالمللی در دسترس خواهد بود و نسخههای مأموریتی اروپایی آن در سال 2029 قابل تحویل خواهند بود. همچنین GA در حال ایجاد مشارکتهای صنعتی در سراسر اروپا است تا قابلیتهای مستقل برای همه پلتفرمهای خود فراهم کند.
شرکت General Atomics همچنین اعلام کرد که YFQ-42A بر اساس مفهوم اولیه Gambit 2 توسعه یافته و هدف از این سری، ارائه قابلیتهای متناسب برای افزایش بهرهوری عملیاتی، کاهش هزینهها و بهبود بقا در محیطهای درگیری است.
مفهوم Gambit نخستین بار در سال 2022 معرفی شد. مدلهای شماره 1 تا 3 شباهتهای زیادی دارند، اما Gambit 4 یک بال پرنده بدون دم برای عملیات پنهانکارانه است. این شرکت معتقد است که این مفهوم میتواند راه را برای تحول سریع نیروهای هوایی ایالات متحده، شرکا و متحدان در نبردهای آینده هموار کند.
.gif)
.gif)






.gif)



0 دیدگاه