با نگاهی اجمالی به فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشخص شد

اقتصاد وطن: فروشگاه زنجیره‌ای (Chain Store) یک فروشگاه خرده‌ فروشی است که بخشی از یک شرکت بزرگ‌ تر است. و محصولاتی یکسان یا مشابه با سایر فروشگاه‌های شرکت به فروش می‌رساند. فروشگاه‌ های زنجیره ‌ای معمولاً دارای طرح ‌بندی فروشگاهی استاندارد، تابلوها و پیشنهادات محصول هستند. آنها اغلب در مراکز خرید یافت می شوند.
با نگاهی اجمالی به فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشخص شد
دیگران چه می خوانند:
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد وطن: زینب احمدی-خبرنگار کنار هم قرار گرفتن محصولات و برندهای مختلف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث رقابت بیشتر تولیدکنندگان می‌شود و رقابت به معنای واقعی شکل می‌گیرد. با توجه به اینکه این فروشگاه‌ها توان زیادی در توزیع و عرضه محصول دارند می‌‎توان با نظارت خوب و مناسب زمینه را برای عرضه محصولات داخلی فراهم کرد.


فروشگاه های زنجیره ای که اغلب به عنوان زنجیره های خرده فروشی شناخته می شوند، سبکی از تسهیلات خرده فروشی هستند که توسط مدیریت مرکزی اداره می شوند. آن‌ ها همان برند و روش‌ ها و شیوه‌های تجاری استاندارد را دارند. به علاوه ممکن است شعبه ‌ها یا فرانچایز هایی باشند که متعلق به افراد یا شرکت‌ های محلی هستند و تحت قرارداد با شرکت مادر کار می‌کنند.
اولین فروشگاه زنجیره ای توسط خواربار فروشی A&P در سال 1859 افتتاح شد. این شرکت چندین فروشگاه در شمال شرقی آمریکا ساخت و در نهایت به بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی ایالات متحده تبدیل شد. A&P به دلیل صرفه جویی در مقیاس که با تولید و توزیع انبوه همراه بود، توانست فروشگاه های زیادی باز کند و موفق شود.

امروزه فروشگاه های زنجیره ای اغلب در مراکز خرید یافت می شوند. ممکن است با برخی از فروشگاه های زنجیره ای محبوب و بزرگ مانند GAP، Forever 21، H&M، Sephora و Macy آشنا باشید. اما نام بزرگترین فروشگاه زنجیره ای خرده فروشی جهان والمارت است.

فروشگاه های زنجیره ای مزایا و معایب زیادی دارند. برخی از مردم راحتی و تنوع فروشگاه های زنجیره ای را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند از مشاغل محلی حمایت کنند.

برخی از نکات مثبتی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای را بسیار محبوب می‌کنند عبارتند از : راحتی، تنوع، تخفیف، کیفیت و ارائه خدمات مطلوب به مشتری.

فروشگاه های زنجیره ای اغلب در مکان های مناسبی مانند Mall ها، مراکز خرید و ایستگاه های استراحت بزرگراه ها قرار دارند. این امر دسترسی به آنها را برای مصرف کنندگان آسان می کند. همچنین اغلب این فروشگاه‌ها طیف گسترده ای از محصولات و خدمات را ارائه می دهند که به مصرف کنندگان گزینه های زیادی برای انتخاب در کنار تخفیف ها و پیشنهادهای تبلیغاتی ارائه می دهند که می تواند در هزینه مصرف کنندگان صرفه جویی کند.
فروشگاه های زنجیره ای اغلب به دلیل محصولات و خدمات با کیفیت خود شناخته می شوند. و با ارائه خدمات خوبی که به مشتریان ارائه می دهند توانایی تجربه خرید مثبت را برای مصرف کنندگان ایجاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام مهدی باقری عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در خصوص محاسن فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گوید: «هر اتفاقی که در دنیا می‌افتد که قابل‌سرایت به سایر کشورها را دارد قطعاً دارای محاسنی است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز از این قاعده مستنثنی نیستند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کنار ضعف‌ها و معایبی که دارند دارای محاسن زیادی می‌باشند. یکی از محسنات مهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای این است که اقلام باکیفیت در مقاطع زمانی مناسب را باقیمت‌های مناسب‌تر در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. از طرفی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با توجه به شبکه مناسبی که برای توزیع دارند می‌توانند اقلام مصرفی را به‌موقع در اختیار مشتریان قرار دهند.»

اما برخی معتقدند که در کنار محسنات فروشگاه های زنجیره ای معایبی هم وجود دارد که می توانند باعث از بین رفتن فروشگاه های محلی یا مشاغل مستقل شوند زیرا آنها نمی توانند با قیمت های پایین تر و ساعات طولانی فروشگاه های زنجیره ای رقابت کنند. و ممکن است تأثیر منفی بر اقتصاد محلی داشته باشند زیرا اغلب محصولات خود را از کشورهای دیگر تهیه می کنند.

بر اساس مطالعات «هادی حدادی»، پژوهشگر، با تاسیس هر فروشگاه زنجیره‌ای، تا شعاع پنج کیلومتری فعالیت اصناف خُرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با کسادی مواجه می‌شود و مطابق آمارهای تجربی، تاسیس هر فروشگاه زنجیره‌ای می‌تواند باعث تعطیلی ۵۰ واحد خرده‌فروشی سنتی شود؛ تعطیلی‌ای که از نگاه حاج وحید نان‌بُری است.

از نگاه فعالان این حوزه، سرمایه بالای فروشگاه‌های ‌زنجیره‌ای باعث شده است میزان خرید آنها انبوه شود و تولیدکنندگان مستقیما با این فروشگاه‌ها همکاری داشتند باشند. همین همکاری‌ها شرایط را برای ارائه تخفیف‌های ویژه در این فروشگاه‌ها فراهم کرده است.

با این حال مهدی باقری نماینده مردم زنجان و طارم در این باره می‌گوید: «علیرغم اینکه با رونق گرفتن فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممکن است برخی خرده‌فروشی‌ها دچار رکود کاری شوند یا آسیب ببینند اما ذکر این نکته نیز ضروری است که  فروشگاه‌های زنجیره‌ای خدمات باکیفیت‌تری به مردم ارائه می کنند و تاثیر بسزایی در اشتغالزایی و ایجاد کسب و کار بزرگتر برای خرده‌فروشی‌های محلی دارند. آنچه اهمیت دارد رضایت مردم از محصولات ارائه‌شده در ابعاد گوناگون است. چه ازنظر کیفیت، چه قیمت و چه ازنظر دسترسی سریع و تنوع محصول فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مزایای منحصربه‌فردی هستند.»

ناگفته نماند که فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسیاری از بحران‌های اقتصادی و معیشتی با توزیع عادلانه و به موقع با هدف تامین درست محصولات به کمک برنامه‌های اقتصادی دولت‌ها در این چندسال آمدند.

همانطور که همه شاهد بودیم در دوران شیوع کرونا این فروشگاه‌ها که توانایی‌های استارت آپی فوق‌العاده را از قبل پیش‌بینی و اجرا کرده بودند، توانستند با ارسال محصولات به مکان‌های اعلام شده از سوی مشتریان سهم عمده‌ای در کاهش شیوع ویروس کرونا را برعهده بگیرند. همچنین در برنامه‌های اجرایی دولت ها که با اجرای هر طرح اقتصادی با برخی پیامدها و عوارض مقطعی روبه‌روست توانست با تامین کالاهای مصرفی از جمله ۹ قلم کالای اساسی با گذر از این شرایط آرامش را به بازار برگردانند.

فروشگاه های زنجیره ای به گزینه ای محبوب برای خریدارانی تبدیل شده اند که به دنبال راحتی، تنوع و کیفیت هستند. این فروشگاه‌ ها معمولاً بخشی از فروشگاه‌ های زنجیره‌ای بزرگ‌ تر هستند که به آنها امکان ارائه تخفیف ‌ها و پیشنهاد های تبلیغاتی را می‌دهد. فروشگاه های زنجیره ای همچنین به دلیل خدمات خوب به مشتریان خود معروف هستند که می تواند تجربه خرید مثبتی را برای مصرف کنندگان ایجاد کند.

با نگاهی اجمالی به فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشخص شد

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟