غلامحسین حسینینیا امروز در اولین نشست خبری خود با بیان اینکه برای رسیدگی به توسعه و افزایش بهرهوری راهی به جز ارتقا مهارت نیست، اظهارداشت: براساس آموزههای سازمان بین المللی کار تا سال 2030 با فناوریهای جدید حدود یک میلیارد نفر از شاغلان موجود نیاز به بازآموزی مهارت دارند و در غیر این صورت بیکار میشوند.
وی افزود: به نسبت جمعیت کشور ما در ایران نیاز به بازآموزی مهارت به 10 میلیون شاغل موجود براساس فناوریهای آینده وجود دارد.
به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، شبکه بانکی سال گذشته 1800 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که اگر این تسهیلات به افراد دارای مهارت و بنگاههای تولیدی و با محور تولیدات صادراتمحور پرداخت شده بود، میتوانست رشد خوبی ایجاد کند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای تصریح کرد: در حال حاضر 12 هزار مرکز آموزش فنی و حرفهای بخش خصوصی و 640 مرکز آموزش فنی و حرفهای دولتی فعال است اما نکته این است که از بین 6500 استاندارد آموزش فنی و حرفهای حدود 4 تا 5 رشته در 90 درصد آموزشگاههای خصوصی، شامل صنایع دستی، مراقبت و زیبایی، کامپیوتر، دوزندگی و خیاطی، آموزش داده میشود اما بقیه 6500 استاندارد مورد غفلت قرار گرفته است.
حسینینیا گفت: در راستای تسهیل صدور مجوز کسب و کارها موافقت اصولی برای احداث آموزشگاه آزاد فنی و حرفهای سه روزه صادر میشود و در این مدت کوتاه در دولت سیزدهم تاکنون 100 مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفهای صادر شده است.
وی اضافه کرد: در جایی که بخش خصوصی علاقه و توان ورود داشته باشد، بخش دولتی وارد نمیشود و بر این اساس طبق تبصره 18 قانون بودجه امسال اعتباری به مبلغ 110 میلیارد تومان برای تسهیلات برای ایجاد آموزشگاه فنی و حرفهای پرداخت میشود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور این را هم گفت که حتی خرید خدمت از آموزشگاههای خصوصی فنی و حرفهای برای افراد محروم در مناطق محروم در نظر گرفته میشود و از ایجاد رشتههای جدید آموزشی توسط بخش خصوصی استقبال میکنیم.
حسینینیا در ادامه این نشست گفت: در حالی که افراد خیر در کشور به احداث مدرسه، دانشگاه و یا درمانگاه ورود پیدا میکنند، بهتر است آنها را تشویق کنیم که به بحث مهارت افزایی و مهارت آموزی برای جوانان کشور هم وارد شوند.
وی با بیان اینکه 13 هزار و 200 نفر شامل 6 هزار مربی نفر دارد، گفت: برخی از این مربیها در رشتههای مهندسی تا مقطع دکترا تحصیل کردهاند، اعتبارات این سازمان بسیار اندک است، به عنوان مثال در بودجه سال جاری هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای سازمان فنی حرفهای در نظر گرفته شده است که اگر همه این اعتبار را صرف دستمزد کارمندان و مربیان فنی و حرفهای کنیم، باز هم کمترین مقدار خواهد بود، سازمان فنی حرفهای دارای 640 مرکز آموزش دولتی فنی حرفه ای و ۵۷۰۰ کارگاه و ۳۱ اداره کل در استانها است و بودجه بودجه این سازمان به اندازه دانشگاه تهران است که فقط یک شعبه دارد.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: بودجه آموزش فنی و حرفهای از مجموعه بودجه آموزش کشور ۹۹ درصد است، اگر این بودجه ده برابر شود بازهم جا دارد، زیرا بخش مهارت آموزی در شرایط کشور بسیار موثر است، کشورهایی که به توسعه رسیدهاند، از تکنسینها استفاده کردند، به عنوان مثال آلمان و چین و سنگاپور با پنجه های طلایی افراد تکنسین و کاردان به توسعه رسیدند.
حسینینیا با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است، گفت: سیاستگذاران باید موضوع آموزش فنی حرفهای را در اولویت قرار دهند.
وی در مورد دیپلماسی فنی نیز گفت: دیپلماسی مهارتی با کشورهای مختلف داریم، قرار بود مربیان ما به آلمان سفر کنند که به دلیل شرایط کرونایی انجام نشد.
وی در مورد آموزش مهارت به پناهندگان در کشور ما نیز گفت: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به عنوان حامی بخشی از آموزش فنی حرفهای به پناهندگان کمک می کند. همچنین ما برنامه داریم آموزش فنی حرفه ای به اعضای کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی، اکو و کشورهای فارسی زبان را ارائه کنیم و در آینده مسابقات مهارت در بین کشورهای اسلامی برگزار کنیم.
به گفته حسینینیا، ارائه آموزش فنی و حرفهای با همکاری شرکای اجتماعی نیز پیشبینی شده است، همچنین از طریق شورای عالی اشتغال به تدوین کنندگان لایحه برنامه هفتم توسعه پیشنهاد کردیم، هر پروژهای که تعریف میشود، علاوه بر پیوست فرهنگی، پیوست مهارتی هم داشته باشد و نقش مهارت و تکنسینها در پروژههای عمرانی تعریف شود.
وی در مورد ارائه آموزش فنی حرفه ای به سربازان گفت: یکی از گروههای هدف که در زمان صلح قابلیت استفاده در اقتصاد کشور دارد، جوانان سرباز هستند که دو سال با جبهه دیگری به نام اقتصاد و اشتغال فاصله دارند و بهترین فرصت برای آموزش مهارت به سربازان است. در این زمینه قرارگاه مهارت نیروهای مسلح نیز وارد عمل شده و امسال در شش ماهه اول ۵۸ هزار نفر دوره در نیروهای مسلح آموزش مهارتی دیدهاند، همچنین ۷ میلیون و ۳۱۳ هزار نفر ساعت آموزش دیدند.
به گفته وی برخی از رشتههای فنی حرفهای برای سربازان پرمتقاضی است و همچنین سنجش مهارت برای سربازان توسط سازمان فنی حرفهای انجام میشود، در این زمینه ۳۹ هزار و ۸۶۵ دوره آموزشی برگزار شده و ۹۶۰۲ نفر در آزمونهای مهارتی سربازان به صورت نهایی قبول شدند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای همچنین در مورد فناوریهای نوین گفت:در دورههای جدید انعطاف پذیری زیادی در شیوه آموزش فنی و حرفهای در نظر گرفته شده است، تنوع میدهیم کرونا نعمتی بود که آموزش در فضای مجازی را در کشور فراگیر کرد.
به گفته وی، کارگاههای مردمی تولیدی باید تبدیل به کارگاه آموزش مهارت شود، به کسانی که دارای مهارت هستند، گواهینامه میدهیم تا از امکانات قانونی آن استفاده کنند.
رئیس سازمان آموزش و فنی حرفهای در مورد ایجاد مراکز کارگاهی و بین کارگاهی گفت: تاکنون ۶۰۰ مرکز کارگاه ایجاد شده است و قرار است در سال جاری تعداد مراکز جوار کارگاهی به ۱۴۰۰ مرکز افزایش پیدا کند.
معاون وزیر کار همچنین با بیان اینکه مجوزهای آموزش فنی حرفه ای آزاد 3 روزه صادر میشود، گفت: برخی افراد در فضای مجازی اقدام به آموزش فنی حرفهای میکنند، در واقع اینها مراکز آموزش زیرزمینی هستند و گاه این افراد مراجعه کرده، اما مجوز دریافت نکردند و مجبور شدند، به صورت زیرزمینی و غیر رسمی به ارائه آموزش در فضای مجازی اقدام کنند. به عنوان مثال یک مدیر گفت: در استان ما ۱۴ سال مجوز مراکز جدید مراقبت و زیبایی صادر نشد و بنابراین انحصاری برای آموزشهای مراقبت مراقبت زیبایی ایجاد شده بود و افرادی که توانایی آن را داشتند، به صورت غیررسمی و زیر زمینی اقدام به این کار میکردند.
حسینینیا همچنین در مورد مشاغل آینده گفت: در این زمینه ۵۰ شغل آینده را احصا کردیم.
در این نشست معاون سازمان آموزش فنی و حرفهای با اشاره به گزارش مرکز آمار ایران گفت: ۷۰ درصد از شاغلان موجود با عدم تطابق بین شغل و رشته تحصیلیشان همراه شده است، در حالی که این رقم در ژاپن ۷ درصد و در آلمان ۱۴ درصد است، وقتی که ۹۹ درصد اعتبارات آموزشی در بخشهای دیگر غیر از آموزش مهارتی و فنی فنی حرفهای هزینه شود، نتیجه این میشود که ۷۰ درصد شاغلان در غیر رشته تحصیلی خود مشغول کار میشوند.
حسینینیا همچنین در مورد اهمیت آموزش مهارت به زندانیان گفت: ۷۰ درصد از کسانی که زندان اولی اند، فاقد مهارت شغلی هستند ۳۰ درصد از آنها بازگشت به زندان دارند، اما کسانی که در دوره زندان مهارت کسب کردند، کمتر از ۱۰ درصد بازگشت به زندان در آنها مشاهده شده است، یعنی وارد زندگی معمولی شده و کسب و کاری برای خود راه اندازی میکنند.
انتهای پیام/
0 دیدگاه